torek, 4. januar 2011

Delni sončni mrk, 4. januar 2011

Sončni mrki so gotovo eda najbolj slikovitih predstav, ki jih ponudi narava. Za delne mrke to velja dosti manj kot za popolne, pa vseeno se jih splača ogledati. Pri pouku sem žrtoval poltretjo šolsko uro, da bi le čim več dijakov vsaj kdaj v življenju videlo sončev mrk. Vse premalokrat se ljudje zazrejo v nebo, premalokrat se pozanimajo za prave in resnične razlage nebesnih pojavov in prevečkrat se pustijo naplahtati čarodejem, vračem in šamanom. Hja astronomija pač ni isto kot astrologija.
Včeraj se je na šoli pojavil plakat:

Mrk smo opazovali skozi folijo Mylar, skozi 10 cm Newtonov teleskop (folija!!!), prikazal sem svoje diapozitive mrka iz l. 1999. Hkrati smo opazovali preko spleta neposredni prenos iz Izraela (observatorij Bareket) in astronomskega krožka Gimnazije Jožeta Plečnika v Mariboru. Učilnica pa je delovala tudi kot camera obscura in smo imeli prav lepo projekcijo mrka kar na steni- čisto zastonj, čisto zvesto reprodukcijo in prav čedno na pogled:

Med opazovanjem in razlago pa so mi dijaki slikali sonce vsakih 5 sekund, slike sem zložil v film.

Film je dolg 20 sekund, vsebuje 487 sličic, ki so bile posnete v razmaku petih sekund, torej je snemanje trajalo skupaj približno 40 minut, gre za 120-krat pospešen prikaz poteka mrka. Za izdelavo filmčka iz slik sem uporabil preprost programček Jpgvideo. Če bi hotel kdo snemati take filme, mora paziti, da fotoaparat nastavi na "ročne nastavitve", ki se med snemanjem ne smejo spreminjati.
Izdelek ni dober prikaz mrka, saj se ga sploh ne vidi :-). Razlogi so naslednji:
- slikali smo kar skozi okensko šipo, preveč bi nas zeblo v nasprotnem primeru
- prvič sem uporabljal šolski in ne svoj fotoaparat;
- prejšnji dan nisem poskusil narediti stop-motion filma, da bi imel kaj vaje in izkušenj;
- so slike preosvetljene, tako da se ne vidi meseca na sončevi ploskvi. Opazno pa je, da je sonce vedno temnejše.
Vseeno je film lep, se mi zdi, za prvi poizkus pa sploh. Posebej fine so črte, ki jih letala puščajo za sabo.

Dijaki so v večini spoznali/se zavedeli/se spomnili mehanizma, ki povzroča mrke. Pohvalno je, da so prepoznali prevaro v stavku, da smo mrk "organizirali". Nekaterim sem imel čas kaj povedati o Talesu iz Mileta, drugim spet o periodiki mrkov. Za tak dogodek bi se bilo vredno prej pošteno pripraviti. Če bi šlo za lunin mrk ali kakšno nočno opazovanje, bi bilo smiselno ciljati na manjšo skupino zainteresiranih, tako kot pa je izpadlo, pa je bilo v resnici odlično. Saj verjetno ne bom nikoli več doživel, da bi imel skozi matično učilnico v času pouka ob prelepem vremenu možnost opazovati mrk. Tisočkrat boljše od ognjemetov, če se mene vpraša!

1 komentar:

  1. Tudi jaz sem opazoval in užival na potenco.

    Poročilo: http://bojanambrozic.wordpress.com

    OdgovoriIzbriši